Friday, February 28, 2014

HISTORY RACE - EPISOD 1 ~ THE RACE BEGIN

Salam Blog untuk semua,

Setelah hampir sebulan persediaan dibuat, tibalah masanya Episod 1 iaitu History Race '04 dilancarkan dan ini bermakna, program ini harus berlangsung sehingga episod terakhir. Ini juga membawa maksud, aktiviti persatuan telah pun terisi untuk sekurang-kurangnya 10 minggu perjumpaan. Secara tidak langsung guru dan pelajar samada peserta mahupun krew akan terlibat secara aktif dalam aktiviti persatuan. Menarik bukan?

Jadi mari kita sama rasai keseronokan mereka berlumba dalam setiap episod The History Race '04.

EPISOD 1
   


11 team dilepaskan serentak pada jam 3.30 petang di Dataran kejat di hadapan tiang bendera. Mereka tidak menduga akan melalui blok cabaran yang begitu mencabar dan pelbagai kemungkinan akan berlaku sepanjang perlumbaan.

 Blok 1 - Satu Ikatan

Team disatukan dengan mengikat badan mereka menggunakan tali, benang dan kertas. Team akan bergerak  dari satut emapt ke satu tempat yang lain di kawasan sekolah. Kebanyakan team terpaksa mengulangi ikatan kertas kerana kerap terputus dalam perjalanan dari kantin ke gelanggang Blok A. Team perlu menuju anak tangga gelanggang Blok A untuk mendapatkan kad info ke 2
 
 Blok 2 - PIRAMID SEJARAH
Kemahiran komunikasi yang berkesan memudahkan team. Seorang ahli team membayangkan perkataan dengan lisan (tidak boleh membuat sebarang gerakan) sementara 2 orang ahli team meneka perkataan tersebut mengikut kategori yang dipilih. Setiap kategori mengandungi 10 perkataan yang perlu dijawab dalam masa 1 minit. Team yang gagal dikenakan denda menunggu team yang berikutnya. Kad Transit disediakan di sini dan team boleh skip Blok 3 atau Blok 4.

BLOK 3 - IRAMA PATRIOTIK
Kesyunyian SMKGP petang Jumaat digamatkan dengan suara emas team. Dalam blok ini, team perlu menyanyikan lagu wajib iaitu Negarakku dan Didikan Asas Jaya (Lagu Sekolah). Setiap ahli pula secara bersendirian perlu menyanyikan lagu pilihan samada Jalur Gemilang atau Keranamu Malaysia. Sebahagian team hanya menyanyikan lagu wajib kerana dibatasi oleh faktor masa,

BLOK 4 - SEKOLAHKU SEJARAHKU @ LOGO&KELAS
Kebanyakan masa team banyak dihabiskan di sini kerana team perlu mendapatkan 10 logo History Race di kelas tingkatan yang berbeza. Kecuaian beberapa team mengambil logo dengan tidak mengikut sususan menyebabkan kelewatan dalam menyempurnakan tugasan blok.

PIT STOP - GELANGGANG TAKRAW
Keputusan tiada pengingkiran pada episod ini menggembirakan team terakhir uang tiba dan memberi semangat persaingan yang lebih kepada team lain. Keriangan jelas tergambar pada wajah semua team kerana keseronokan menyertai perlumbaan akademik ini.


Sampai jumpa di post Episod 2...

No comments:

Post a Comment