Friday, February 28, 2014

History Race

Saya seorang individu yang suka melihat, memerhati dan cuba menyelaminya pada setiap apa yang saya lalui seharian. Begitulah yang terjadi apabila saya menonton rancangan siri realiti popular The Amazing Race. (Season 1). https://www.facebook.com/amazingrace?fref=ts



      Saya melihat keseronokan peserta berlumba menyelesaikan tugasan yang diberikan dan menuju ke destinasi terakhir secepat mungkin untuk mengelakkan dari tersingkir. Idea ini terus berkembang dan saya rekodkan di dalam komputer. Ketika itu saya baru sahaja menamatkan pengajian di Universiti Teknologi Malaysia.

PENGURUSAN PROGRAM

 Peluang menjadi guru tidak saya lepaskan untuk bergiat aktif menyalurkan idea ini dan hasil perbincangan bersama guru penasihat dan pentadbir, kertas kerja program ini telah diluluskan dan bermulalah episod pengurusan. Berikut saya kongsikan kronologi pengurusan program ini.

1. Brainstorming idea di peringkat Pentadbiran dan pengurusan Guru Penasihat.
2. Kelulusan Kertas kerja & Penajaan Sumber kewangan
3. Mencari barisan krew di kalangan murid / ahli persatuan
4. Iklan dan promosi program
5. Pencarian peserta secara berkumpulan
6. Mengumpul idea, bentuk tugasan, tarikh pelaksanaan, bahan dan sumber program
7. Taklimat krew mengenai pelaksanaan pertandingan setiap episod
8. Taklimat peserta mengenai syarat pelaksanaan dan memorandum penyertaan
9. Pelancaran Program bermula Episod 1
10. Episod 2 sehingga Episod Akhir khas Merdeka
11. Penyampaian hadiah
12. Postmorterm program bersama guru penasihat dan barisan krew.
13. Re union peserta dan krew program.

Pengurusan program (Episod 1) mengambil masa selama 3 minggu.bermula dari sesi Brainstorming sehingga Episod 1 (Pelancaran Program).

Cara Permainan :

SISTEM EPISOD
- Perlumbaan dijaankan secara episod mengikut hari kokurikulum.
- Dalam setiap episod, peserta harus menyelesaikan semua 4 tugasan dan berlumba. Peserta yang terakhir sampai di garisan penamat akan tersingkir.



BLOK CABARAN

- setiap episod, peserta perlu menyelesaikan 4 tugasan / blok cabaran iaitu, Akademik Sejarah, IQ Games, Sekolahku Sejarahku dan Cabaran Ekstra.

Untuk foto-foto lanjutan tentang pengurusan, saya ada post kan di facebook mengenai iklan, team, dan lain-lain lagi. Klik di sini https://www.facebook.com/media/set/?set=a.378442418964830.1073741830.377937429015329&type=1



No comments:

Post a Comment